2083896509.M2E4MWE5Zg==.OGMzMDgzMmJlNjdl.NDA5NGJkMjMyMzEzNzFiNmZhNTg=

81st Goodwood Members’ Meeting

Chłodny Guinness nigdzie indziej na świecie nie smakuje tak jak na torze Goodwood, tym bardziej że do Chichester zawsze wracam z przyjemnością… w szczególności, gdy towarzyszem podróży jest mój serdeczny przyjaciel Rafał Pilch.

Tomek “Jagman” Zieliński i Marian Stoch

Pierwsze spotkanie z cyklu Goodwood Members’ Meeting odbyło się w 1948 roku z okazji otwarcia toru Goodwood i było ono dedykowane członkom British Automobile Racing Club. Tradycję przerwano 2 lipca 1966 roku po 71 spotkaniach. Goodwood Members’ Meeting powróciło dopiero w 2014 roku za sprawą Goodwood Road Racing Club.

Rywalizacja podczas 81. Goodwood Members’ Meeting 2024 była podzielona na czternaście kategorii. W tym Ken Miles Cup, podczas którego świętowano 60-lecie Forda Mustanga, Derek Bell Cup dedykowane bolidom Formuły 3, które startowały pomiędzy 1964 a 1970 rokiem, czy S. F. Edge Trophy przeznaczonej dla samochodów wyścigowych z początków XX wieku. Ponadto zorganizowano kilka pokazów specjalnych, w tym przejazdy samochodów Can–Am, czy torową prezentację McLarena TAG MP4/2B z 1984 roku, w którym Niki Lauda wygrał swoje ostatnie Grand Prix.

Team Jagman

Do rywalizacji w Peter Collins Trophy dopuszczone były samochody wyścigowe, które startowały pomiędzy 1948 a 1955 rokiem. Peter Collins (1931 – 1958) był brytyjskim kierowcą wyścigowym, który startował w wielu seriach wyścigowych w tym w Formule 1 oraz 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Collins zginął w tragicznym wypadku na torze Nürburgring. W tej kategorii startował dobrze znany moim Czytelnikom Nigel Webb w swoim Jaguarze C–type z 1952 roku. Mechanikiem Nigela jest Tomek Jagman Zieliński, z którym znamy się od lat i to zawsze ogromna przyjemność podglądać go przy pracy w padoku.

Okrągłe urodziny

Nie jest tajemnicą, że jestem zakochany w Bugatti T35, więc na tę rywalizację czekałem najbardziej. Grover-Williams Trophy było symbolicznym uczczeniem 100. urodzin Bugatti T35. William Grover-Williams (1903 – 1945) był brytyjskim kierowcą wyścigowym, który w czasie II wojny światowej był agentem SOE (Special Operations Executive). Grover-Williams został rozstrzelany 23 marca 1945 w KL Sachsenhausen, gdzie został przetransportowany po długim śledztwie. W rywalizacji Grover-Williams Trophy wzięło udział 51 maszyn, głównie Bugatti. Cztery wyjątki stanowiły – Talbot AO90 (1930), Alfa Romeo RLTF (1923) oraz dwa Astony Martiny. Kierowcą jednego z nich był reprezentujący stajnię Ecurie Bertelli – Marian Stoch. Wyjątkowy Aston Martin International z 1930 roku będzie bohaterem obszernego materiału na blogu Śniadanie & Gablota. Z tego, co udało nam się ustalić, Marian Stoch był prawdopodobnie pierwszym Polakiem, który startował w Goodwood Members’ Meeting od 2014 roku.

Z czasem zrozumiałem, że życie nie polega na zbieraniu zabytkowych samochodów, a na jeżdżeniu nimi!  ~ Marian Stoch

Tekst i zdjęcia: Sławomir Poros Jr.